Recent adaugate

Crescatoria de Gaste

Crescatoria de Gaste

Pretul nostru: 29.00 Lei (RON)
ALTOIREA, pe intelesul tuturor

ALTOIREA, pe intelesul tuturor

Pretul nostru: 23.50 Lei (RON)
Teste Grila – Drept civil. Drept procesual civil. Drept penal. Procedura penala | 2015

Teste Grila – Drept civil. Drept procesual civil. Drept penal. Procedura penala | 2015

Pret intreg: 110.00 Lei (RON)
Pretul nostru: 99.00 Lei (RON)
Reducere: 11.00 Lei (RON) (10.00%)

Google+

Autonomie locala si subsidiaritate in dreptul francez si in dreptul roman | Autor: Violeta-Irina Stratan

  

Recomanda unui prieten Adauga parerea ta Adauga in lista de dorinte Remove from compare list
Descriere

EXTRAS:

Juxtapunerea termenilor „autonomie locală” şi „subsidiaritate” ar fi părut cel puţin ciudată în urmă cu douăzeci de ani, din cauza inexistenţei unei legături evidente între aceste două noţiuni în sistemele juridice analizate în cadrul studiului de faţă. Totuşi, în zilele noastre, între varianta franceză a autonomiei locale, de tip descendent (top down sau descentralizare) şi cea de tip ascendent (bottom up sau subsidiaritate) par să existe din ce în ce mai multe puncte comune.

Într-adevăr, începând din anul 2003, revizuirea Constituţiei Franţei a ocazionat numeroase tentative de apropiere între cele două principii, datorate cu precădere introducerii „tacite” a subsidiarităţii în textul constituţional francez şi obiectivelor reformei descentralizatoare preconizate de revizuirea constituţională. Principiului libertăţii de administrare a colectivităţilor teritoriale locale - versiune franceză a autonomiei locale care, încă de la consacrarea sa, a explicat şi sprijinit descentralizarea într-un stat prin excelenţă centralizat - i s-a alăturat principiul subsidiarităţii, menit să consolideze şi să perfecţioneze procesul de descentralizare

De altfel, în anul 2006, ca urmare a revizuirii constituţionale din 2003, Franţa a ratificat în sfârşit Carta europeană a autonomiei locale, după o întârziere datorată, potrivit specialiştilor, unei reticenţe născute tocmai din enunţarea principiului subsidiarităţii în acest document internaţional şi temerii legate de aptitudinea „autonomiei” de a dezvolta anumite particularităţi locale de natură să pună în pericol principiul egalităţii.

Nu este întâmplător faptul că ratificarea tardivă a acestui „prim şi unic instrument juridic internaţional ce garantează dezvoltarea principiilor descentralizării şi autonomiei locale” a intervenit ulterior primei revizuiri constituţionale referitoare la colectivităţile teritoriale locale.

Ea reprezintă angajamentul Franţei, alături de toate celelalte state membre ale Consiliului Europei, de a amenaja în cadrul organizării sale interne o nouă distribuire a puterilor şi competenţelor, care să promoveze un principiu al proximităţii operând în favoarea nivelurilor teritoriale infrastatale, în numele eficacităţii şi democraţiei.

Or, revizuirea constituţională din anul 2003 constituie premisa absolut necesară pentru punerea în practică a acestui angajament şi a noului mod de repartizare a puterilor şi competenţelor, în special datorită introducerii în textul fundamental a principiului subsidiarităţii, prin intermediul noului articol 72 din Constituţie.

Pretul nostru: 30.00 Lei (RON)
Cantitate:

Cuprins

Abrevieri

Notă introductivă

PARTEA ÎNTÂI AUTONOMIA LOCALĂ ŞI

CARACTERISTICILE SALE ÎN STATELE UNITARE

TITLUL I. VARIANTA FRANCEZĂ A AUTONOMIEI LOCALE: LIBERTATEA DE ADMINISTRARE A COLECTIVITĂŢILOR TERITORIALE LOCALE

CAPITOLUL 1 NATURA JURIDICĂ A LIBERTĂŢII DE ADMINISTRARE A COLECTIVITĂŢILOR TERITORIALE FRANCEZE

1. Libertatea de administrare a colectivităţilor teritoriale franceze: principiu de organizare a statului sau libertate fundamentală

2. Libertatea de administrare a colectivităţilor teritoriale franceze.

3. Descentralizarea - principiu matrice pentru libertatea de administrare a colectivităţilor teritoriale franceze

CAPITOLUL 2 LIMITELE LIBERTĂŢII DE ADMINISTRARE A COLECTIVITĂŢILOR TERITORIALE FRANCEZE

1. Unitatea şi indivizibilitatea Republicii

2. Principiul egalităţii

3. Limitele libertăţii de administrare după introducerea principiului subsidiarităţii în dreptul francez: inovaţie sau statu quo ante?

CAPITOLUL 3 CONŢINUTUL LIBERTĂŢII DE ADMINISTRARE A COLECTIVITĂŢILOR TERITORIALE

1. Competenţele colectivităţilor teritoriale franceze înainte de revizuirea constituţională din anul 2003

1.1. Privire istorică asupra repartizării competenţelor colectivităţilor teritoriale în Franţa.

1.2. Blocurile de competenţe

1.3. Clauza generală de competenţă

1.4. Contractualizarea acţiunii publice

2. Autonomia decizională a colectivităţilor teritoriale franceze

3. Autonomia financiară a colectivităţilor teritoriale franceze

4. Influenţele revizuirii constituţionale asupra autonomiei financiare a colectivităţilor teritoriale franceze: rolul subsidiarităţii

TITLUL II. AUTONOMIA LOCALĂ ÎN SISTEMUL JURIDIC ROMÂN

CAPITOLUL 1 AUTONOMIA LOCALĂ LA NIVEL CONSTITUŢIONAL

CAPITOLUL 2 AUTONOMIA LOCALĂ LA NIVEL INFRACONSTITUŢIONAL.

1. Autonomia locală în viziunea Legii administraţiei publice locale

2. Competenţele colectivităţilor teritoriale în legislaţia românească....75 2.1.Aspecte terminologice

2.2. Repere istorice ale descentralizării româneşti: privire specială asupra repartizării competenţelor la nivel local

2.3. Competenţele colectivităţilor teritoriale române în epoca contemporană

PARTEA A DOUA INFLUENŢELE PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII

ASUPRA AUTONOMIEI LOCALE

TITLUL I. AVATARURILE PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII

CAPITOLUL 1 FUNDAMENTELE ŞI METAMORFOZELE PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII ÎN DIVERSE SISTEME SOCIOJURIDICE

1. Originile principiului subsidiarităţii

2. Principiul subsidiarităţii şi repartizarea competenţelor în cadrul sistemelor politice federale

3. Principiul subsidiarităţii şi repartizarea competenţelor în cadrul Uniunii Europene

CAPITOLUL 2 PRINCIPIUL SUBSIDIARITĂŢII DINCOLO DE SISTEMELE POLITICE.

TITLUL II. PRINCIPIUL SUBSIDIARITĂŢII ÎN ORDINEA JURIDICĂ FRANCEZĂ

CAPITOLUL 1 ECOURI ALE PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII ÎN ORDINEA JURIDICĂ FRANCEZĂ

CAPITOLUL 2 INFLUENŢA PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII ASUPRA REPARTIZĂRII COMPETENŢELOR COLECTIVITĂŢILOR TERITORIALE

1. Revizuirea constituţională din anul 2003 şi principiul subsidiarităţii de tip francez

2. Principiul subsidiarităţii de tip francez - un principiu ambivalent

2.1. Principiul subsidiarităţii şi clauza generală de competenţă

2.2. Aplicabilitatea reală a principiului subsidiarităţii ca principiu de repartizare a competenţelor între diferitele autorităţi publice

2.3. Experimentul normativ - corolar al principiului subsidiarităţii

2.3.1. Experimentul normativ şi principiul constituţional al egalităţii

2.3.2. Consacrarea experimentului normativ în Constituţia franceză

2.3.3. Dreptul la experiment recunoscut în favoarea statului

2.3.4. Legea nr. 2004-809 din 13 august 2004 privind libertăţile şi responsabilităţile locale - o formă de manifestare a principiului subsidiarităţii

2.3.5. Dreptul colectivităţilor teritoriale la experiment normativ

2.3.6. Experimentul normativ şi teritorializarea dreptului

2.4. În loc de concluzie: virtuţile principiului subsidiarităţii din perspectiva repartizării competenţelor colectivităţilor teritoriale

CAPITOLUL 3 INFLUENŢELE PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII ASUPRA PARTICIPĂRII CETĂŢENILOR LA VIAŢA PUBLICĂ LOCALĂ

1. Principiul subsidiarităţii - motor al unei noi forme de cetăţenie

2. Referendumul local de tip francez

TITLUL III. PRINCIPIUL SUBSIDIARITĂŢII ÎN ORDINEA JURIDICĂ ROMÂNĂ

CAPITOLUL 1 ECOURI ALE PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII ÎN ORDINEA JURIDICĂ ROMÂNĂ

CAPITOLUL 2 PRINCIPIUL SUBSIDIARITĂŢII ÎN LEGISLAŢIA ROMÂNEASCĂ POSTDECEMBRISTĂ

1. Principiul subsidiarităţii în Legea administraţiei publice locale

2. Principiul subsidiarităţii în Legea-cadru a descentralizării

2.1. Principiul subsidiarităţii şi experimentul normativ de tip românesc

2.2. Concretizarea transferurilor de competenţe prevăzute în Legea-cadru a descentralizării

3. Principiul subsidiarităţii în legislaţia română privind serviciile publice

3.1. Incidenţele principiului subsidiarităţii în domeniul serviciilor publice

3.2. Principiul subsidiarităţii în Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitate publică

3.3. Principiul subsidiarităţii în actele normative care reglementează serviciile publice comunitare

3.4. Principiul subsidiarităţii în legislaţia română privind serviciile de asistenţă socială

CAPITOLUL 3 PRINCIPIUL SUBSIDIARITĂŢII ŞI INFLUENŢA SA ASUPRA PARTICIPĂRII CETĂŢENILOR ROMÂNI LA PROCESUL DECIZIONAL LOCAL

1. Referendumul local în legislaţia română

2. Alte modalităţi de aplicare a principiului consultării cetăţenilor

TITLUL IV. REFLECTAREA PRINCIPIULUI SUBSIDIARITĂŢII ÎN LEGISLAŢIA STATELOR UNIUNII EUROPENE

CONCLUZII ŞI PROPUNERI DE MODIFICARE DE LEGE FERENDA A LEGISLAŢIEI ROMÂNEŞTI BILANŢ

PROPUNERI DE LEGE FERENDA ÎN LEGĂTURĂ CU LEGISLAŢIA ROMÂNEASCĂ PRIVIND ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ LOCALĂ

BIBLIOGRAFIE

Cursuri, manuale, monografii

Studii şi articole de specialitate

Surse electronice

Titlul cartii: Autonomie locala si subsidiaritate in dreptul francez si in dreptul roman | Autor: Violeta-Irina Stratan
Numele autorului/lor: Violeta-Irina Stratan
Editura: Universul Juridic
Data aparitiei: 22 Septembrie 2014
Numar de pagini: 248
ISBN: 978-606-673-458-5
Tip coperta: Brosata
Pret intreg (Pretul de coperta afisat de producator): 30
Formatul de livrare: Carte in format tiparit

by Admin, 24 Sep 2014

In zilele noastre, între varianta franceză a autonomiei locale, de tip descendent (top down sau descentralizare) şi cea de tip ascendent (bottom up sau subsidiaritate) par să existe din ce în ce mai multe puncte comune.

Newsletter

Enter your email to subscribe to Newsletter:

Cosul de cumparaturi

In acest moment, COSUL DE CUMPARATURI este gol !

Moneda

Produse pentru comparatie

Bestsellers

Cresterea Crapului - Carte din Colectia Ferma

Cresterea Crapului - Carte din Colectia Ferma

Pretul nostru: 39.00 Lei (RON)

eXTReMe Tracker